60 kg till Midsommar!

Här är vi ett gäng glada tjejer som har några för stora volangkjolar som vi vill bli av med! Vi peppar varandra och väger oss varje tisdag!
Nu jäklar anamma ska vi fixa våra mål, go go go girls!

Here we are a team of brave girls who have any of the big ruffled skirts that we want to get rid of! We encourage each other and weigh us every Tuesday!
Now Devils embrace, we will fix our goals, go go go girls!

tisdag 3 april 2012

Veckans Anders



 
Har du någon gång märkt att du stöter på samma problem om och om igen? Att även sådana som du trodde att du hade löst en gång för alla plötsligt dyker upp som gubben i lådan igen? Är väl lite av en retorisk fråga då vi alla har våra personliga kors att bära. Det spelar ingen roll om det är att vi ständigt försöker gå ner i vikt, sluta skjuta upp saker, bli mer organiserade, villkorslöst kärleksfulla, bry oss mindre om vad andra tänker eller hantera pengar bättre.



För rätt var det är så står vi där med skägget i brevlådan och undrar hur det kunde bli så trots våra bästa ansträngningar till förändring. Enligt mig beror detta oerhört mänskliga fenomen på oskyldiga missförstånd om vad man behöver ”jobba på” för att få till det vi vill. För om vi får det om bakfoten så spelar det ju ingen roll hur bra vi gör det, så löser det liksom inte problemet.



Är du med på vad jag menar? Om inte så så kanske följande metafor kan vara till hjälp: Det läcker in vatten från taket när det regnar. Förstår vi inte sambandet mellan regn och vattenskadorna så har vi en frustrerande tid framför oss. Varför händer det just nu? Varför inte vid andra tillfällen? Vad ska vi göra när vattnet droppar in? Ett sätt är ju då att ställa en hink under läckan. Inget fel på det. Det fångar vattnet och undviker en hel del vattenskador.





Men det spelar ingen roll hur bra vi blir på att byta hink när det regnar in, så gör det inget åt det egentliga problemet. Varje gång det regnar så får vi springa som skottspolar med hinken fram och tillbaka. Samma sak när vi stöter på patrull i vår mentala värld. Det mesta av det vi gör är att ställa dit nya hinkar. Ibland snygga designerhinkar med guldemblem, men det spelar liksom ingen roll hur snygg hinken är. Det läcker fortfarande in och hinken blir full innan vi vet ordet av.



Nu kanske du tycker att jag svamlar på här, men häng med för det kommer att vara värt det. För 99% av alla böcker och kurser om personlig utveckling, ledarskap, relationer, träning och annat som har med oss människor att göra handlar om att byta upp dig till effektivare, snyggare och tidsriktiga hinkar. Nu kan det verka som att det värsta som kan hända är att du blir stående utan hink eller med en otillräcklig hink. Men jag vill påstå att det värsta som kan hända är att du får tag i en hink som verkar funka. För då kommer du aldrig att öka din förståelse till den nivå där du ser den verkliga orsaken till att vattnet forsar in.



Känns det fortfarande kryptiskt? Låt mig ta ett annat exempel. Många av oss blir uppfostrade med gemensamma kärnvärden: För att bli framgångsrik så gäller det att vara disciplinerad och jobba hårt, se sig själv som en vinnare och våga ta risker, kämpa på och vara tålmodig. Den här listan kan givetvis göras mycket längre, men jag hoppas att du känner igen de få jag tar upp här. Jag vill nu alltså påstå att allt det här är ”hinkar” och hoppas att du nedan förstår hur jag menar…



1. Disciplin. Få saker är så högt värderade i vårt samhälle som att ha disciplin. Ändå spelar det ingen roll hur disciplinerad du blir så kommer det inte leda till det du innerst inne vill ha. Då det är en hink är det ett steg för sent. För du behöver bara disciplin när du ska göra sådant du inte vill eller tycker är tråkigt. Annars gör man det bara. Så jobbar du på att ställa fram ”disciplinhinken” så kommer den snart att vara full och du har fortfarande ett läckande tak i form av minskad livsglädje. När du följer ditt hjärtas inspiration i dina viktigaste beslut upptäcker du att det inte ens fanns något tak som läckte och då behövs det ingen hink.



2. Mod. Vi pratar så ofta om att vi måste våga mer. Våga ta kontakt med personen vi är intresserade av. Våga satsa fullt ut på företaget. Våga släppa loss. Problemet här är att det faktiskt inte spelar någon roll hur modig du blir så löser det inte det egentliga problemet. För vi behöver bara mod när vi är rädda. Så lever du hela ditt liv som modig så lever du även livet som rädd. Den hinken blir full ganska snart. När vi ser att allt vi är rädda för är våra egna osäkra tankar, så gör vi istället "bara" det vi vill med positiv förväntan och till det bästa av vår förmåga utan något behov av mod. Återigen behövs ingen hink när vi ser att den enda läckan som fanns var en imaginär tankeläcka.



3. Tålamod. Vet inte hur ofta det är som någon kommer fram och på ett eller annat sätt undrar hur de kan bli mer tålmodiga. Med sina barn som ”kärvar” när de ska iväg på morgonen. Med medarbetare som enligt dem inte håller klassen. Med sig själva som inte är där de hade hoppats på i livet än. Återigen så kan det verka vettigt att jobba på tålamod tills man ser att det bara behövs när vi är irriterade eller stressade. Det spelar ingen roll hur stor ”tålamodshink” som du ställer ditt för att klara det som läcker in från omvärlden, så blir den snart full och det ”rinner över” för dig. Oftast med jämna mellanrum.



För tålamod säger att jag fortfarande är irriterad men tänker inte visa ungjäkeln. Eller att jag är villig att hålla mig lugn i ”x tid” men om de inte skärpt till sig då så får det vara nog. När du väl ser att irritation kommer från dina tankar om att saker och ting borde vara annorlunda än vad de är för att du ska kunna må bättre igen, så behövs det ingen hink. När man ser att människor gör det bästa de kan ifrån den nivå av förståelse som de befinner sig på, så väntar men lugnt tills de är klara. Eller ger dem kärleksfull assistans för att hjälpa dem att klara det bättre i framtiden.



Ser du skillnaden på det här? Trots att det är ett 180-graders skifte i förståelsen för att hur vi fungerar så är det ibland inte helt lätt att se att hinken som verkar funka verkligen kommer att bli full och inte gör något åt problemet. Att det är det som gör att vi återkommer till samma problem om och om igen. Min förhoppning är att något kan ha trillat ner av dessa ord och att du når en ny nivå av förståelse. En nivå där du lever med orädd inspiration och förstår att det mesta händer precis när det ska.



För att driva sig mot sådant man inte gillar och rädd och irriterad ta sig genom livet är ingen höjdare oavsett hur många andra som försöker sig på det också. Glädje, kärlek och visdom är så mycket bättre. Och det är vad som väntar när du ser din tankeläcka och lugnt släpper hinken...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar